مقالات و دانستنی های جالب

چگونه آب تصفیه می شود؟

ارسال شده در اکتبر 9, 2019 در 12:20 ب.ظ توسط / No Comments

چگونه آب تصفیه می شود؟

آب شرب یا آشامیدنی دارای باکتری هایی است که برای بدن مضر می باشد و نیاز هست که آن ها را تصفیه کرد علاوه بر آن در آب آشامیدنی مقداری کلر اضافه می کنند تا از رشد باکتری ها در آن جلوگیری کنند پس در آب آشامیدنی لوله کشی نیز مقداری کلر وجود دارد.

تصفیه آب روش های متفاوتی دارد و مردم از قدیم به دنبال بهترین روش برای جلوگیری از رشد باکتری ها و تصفیه آب بودند که البته یکی از قدیمی ترین راه ها در این ضمینه نیز جوشاندن می باشد ولی تا چه حد جوشاندن تاثیر مثبت دارد و آب را تصفیه می کند؟!

برای پاسخ به این سوال باید گفته شود که جوشاندن آب تقریبا بسیاری از باکتری ها را از بین می برد و اگر مدت زمان آن برای جوشاندن کافی باشد بسیار مفیدتر است ولی بعضی از باکتری ها از بین نمی روند ، البته جوشاندن آب اشکالاتی دارد که از جمله ی آن ها می توان به مصرف زیادی انرژی و همچنین تهیه تجهیزات ، آب در حین جوشیدن و سرد شدن تبخیر شده و هدر می رود ، آب کلر زده پس از جوشاندن مواد آلاینده شیمیای ( کلر ) از بین نمیرود و … در واقع جوشاندن فقط باعث ضد عفونی آب می شود و آلاینده هایی مثل نیترات و سرب و … را از بین نخواهد برد.

روش های دیگری نیز هستند مثل روش های شیمیایی نظیر اضافه کردن ید و کلر که هر دو ماده سبک و ارزان هستند وجود دارد ولی مردم فهمیدند که این روش ها روش هایی مناسب برای تصفیه آب نیست از این رو برای این کار به روش های مدرن تر رو آوردند.

چگونه آب تصفیه می شود؟

در روش های امروزه و مدرن از فیلترهای مختلفی استفاده می شود و هرچه ذرات ریزتر باشند سخت تر تصفیه می شوند و هرچه ذرات درشت تر باشند راحت تر در واقع بستگی به اندازه منافذ فیلترها و مقاومت آن ها دارد امروزه فیلترها از جنس سرامیک ، کربن و الیاف مصنوعی می باشد. بعضی از روش های تصفیه آب عبارتند از استفاده از کربن ، روش اولترافیلتراسیون و روش اسمز معکوس که بسیار کارآمد نیز هستن ولی بهترین آن ها روش اسمز معکوس می باشد که به خوبی همه ی آلاینده های شیمیایی و باکتری ها را از بین می برد و روش اسمز معکوس همراه با کربن فعال از بهترین های تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *