مقالات و دانستنی های جالب

غشا اسمز معکوس در تصفیه آب

ارسال شده در اکتبر 9, 2019 در 11:19 ق.ظ توسط / No Comments

غشا اسمز معکوس در تصفیه آب

تعریف غشا در تصفیه آب :

غشا مانع نازکی است که جدا کننده دو جریان می باشد . این مانع تنها اجازه عبور موادی با اندازه ، نوع و ویژگی های معین را می دهد و دراین فرایند در اثر نیروهای محرکه متفاوت ممکن است انتقال ماده رخ دهد.

 

مکانیزم های جداسازی در غشاها در فرایند تصفیه آب :

غشاها در دو نوع متخلخل (نفوذ پذیر) و غیر متخلخل (غیر قابل نفوذ) وجود دارند.در فرایند اسمز معکوس در سیستم های تصفیه آب از غشاهای غیرمتخلخل (غیر قابل نفوذ) استفاده می شود.ساختار این نوع غشاها به گونه ای می باشد که دارای تراکم بسیار بالایی بوده و تنها نفوذ در آن ها در مقیاس مولکولی امکان پذیر می باشد و به همین دلیل قادر به جذب ذرات محلول در آب می باشند.

 

انواع ساختارهای غشا اسمز معکوس :

ساختارهای غشا اسمز معکوس به سه دسته کلی متقارن ، نامتقارن (یکپارچه) و نامتقارن (مرکب) تقسیم بندی می شوند.

 

جنس غشاهای اسمز معکوس :

غشاهای اسمز معکوس غالبا از سلولز استات (CA) یا پلی آمید (PA) تهیه می شوند ، که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.اما در این میان امروزه اکثر غشاهای موجود از جنس پلی آمید تهیه می شوند که قادر به تحمل PH های بالا نیز می باشد.

 

ساختار غشای RO :

هر غشای RO از سه لایه تشکی شده است و ضخامت کلی غشا در حدود 0.2 میلی متر می باشد.بالاترین لایه با نام لایه فعال از جنس پلی آمید بوده و وظیفه جلوگیری از ورود نمک ها و شیرین سازی آب را بر عهده دارد.ضخامت این لایه در حدود 2000 انگستروم می باشد.

لایه بعدی یک لایه پلیمری میکرو متخلخل می باشد و لایه آخر نیز از جنس الیاف پلی استر می باشد.دو لایه زیرین نقشی در شیرین سازی آب نداشته و فقط به جهت ایجاد استحکام  برای لایه فعال به کار می روند.

 

توضیح فرایند غشایی در سیستم اسمز معکوس :

در فرایند تصفیه آب به روش اسمز معکوس ،  آب خوراک (Feed Water) به وسیله پمپ تامین فشار وارد غشا اسمز معکوس شده و آب پس از عبور از سطح غشا به دو قسمت آب تصفیه شده (Permeate) و جریان تغلیظ شده (concentrate) تقسیم می شود.

 

برخی از کاربردهای غشا اسمز معکوس در تصفیه آب :

  • نمک زدایی و شیرین سازی آب های لب شور و آب دریا
  • تولید آب فوق خالص (آب مقطر) برای استفاده در صنایع پزشکی ، آزمایشگاهی و صنایع الکترونیک
  • استفاده در سیستم های تغلیظ مانند : تغلیظ فاضلاب در خمیر کاغذ – تغلیظ شیر ، آب میوه و محلول های قندی – تغلیظ چای و قهوه – تغلیظ آمینو اسیدها و سایر مواد دارویی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *