طبقه بندی فرایندهای غشایی در تصفیه آب
مقالات و دانستنی های جالب

طبقه بندی فرایندهای غشایی در تصفیه آب

ارسال شده در اکتبر 9, 2019 در 11:17 ق.ظ توسط / No Comments

طبقه بندی فرایندهای غشایی در تصفیه آب

طبقه بندی فرایندهای غشایی در تصفیه ی آب به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند که هریک ویژگی های مخصوص به خود را از نظر قطر حفرات ، جنس غشا و فشار کاری دارند ، برخی می توانند به عنوان یک سیستم تصفیه آب مجزا عمل کنند و برخی نیز مکمل سیستم های دیگر هستن.

  • سیستم اسمز معکوس RO
  • سیستم نانوفیلتراسیون NF
  • سیستم اولترافیلتراسیون
  • سیستم میکروفیلتراسیون MF

 

سیستم اسمز معکوس :

در سیستم اسمز معکوس از ممبران پیچشی (Spiral Wound) جهت تصفیه ی آب و شیرین سازی آب استفاده می شود.از این سیستم در تصفیه کردن آب خانگی ، تصفیه ی آب صنعتی و تصفیه ی آب دریا برای شیرین سازی آب های لب شور و آب دریا استفاده می شود.از این سیستم در تولید آب فوق خالص جهت استفاده در مصارف پزشکی و آزمایشگاهی و صنایع حساس استفاده های متنوعی می شود.همچنین این سیستم ها در فرایندهای تغلیظ نیز کاربرد دارند.

قطر حفرات غشای سیستم تصفیه ی آب به روش اسمز معکوس در حدود 0.0001 میکرون می باشد ، بطوریکه قادر به حذف  باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ، ذرات معلق ، و بیش از 99 درصد املاح و یون های محلول در آب می باشد.قطر این حفرات به قدری ریز می باشد که تنها مولکول هایی به ابعاد مولکول آب قابلیت عبور از آن را دارند ، به همین دلیل است که آب پس از عبور از آن به طور کامل تصفیه می شود.فشار کاری سیستم اسمز معکوس در حدود 200-1200 PSI می باشد.

 

سیستم نانوفیلتراسیون :

سیستم تصفیه ی آب به روش نانوفیلتراسیون از نظر قدرت و دقت تصفیه در رده بعد از سیستم اسمز معکوس قرار می گیرد.

قطر حفرات غشا نانوفیلتراسیون در حدود 0.001 میکرون می باشد ، بطوریکه این سیستم قادر به حذف  باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ، ذرات معلق و یون های چند ظرفیتی مانند کلسیم و منیزیم از آب می باشد.منتهی سیستم نانوفیلتراسیون قادر به حذف یون های تک ظرفیتی مانند سدیم و پتاسیم نمی باشد و این امر از ضعف های این سیستم نسبت به تصفیه نمودن آب به روش اسمز معکوس به شمار می رود.فشار کاری دستگاه نانوفیلتراسیون در محدوده 150-400 PSI می باشد.

 

سیستم اولترافیلتراسیون :

در تصفیه ی آب به روش اولترافیلتراسیون قادر به حذف یون ها و یا به اصطلاح املاح محلول در آب نمی باشیم و در نتیجه توسط سیستم اولترافیلتراسیون TDS آب ورودی کاهش نمی یابد.

قطر حفرات غشا اولترافیلتراسیون در حدود 0.01 میکرون می باشد ، بطوریکه این سیستم قادر به حذف  باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها از آب می باشد و تنها قادر به حذف املاح و یون های موجود در آب نمی باشد.از این سیستم اولترافیلتراسیون می توان در تصفیه ی آب های با TDS پایین و همچنین به عنوان پیش تصفیه سیستم اسمز معکوس RO استفاده نمود.

فشار کاری دستگاه اولترافیلتراسیون در محدوده 30-150 PSI می باشد.

 

سیستم میکروفیلتراسیون :

از سیستم میکروفیلتراسیون به عنوان پیش تصفیه ی آب شیرین کن اسمز معکوس و همچنین پیش تصفیه سیستم های نانوفیلتراسیون  جهت حذف املاح معلق و باکتری ها در آب استفاده می شود.قطر حفرات در سیستم میکروفیلتراسیون در حدود 0.1 میکرون می باشد (این غشاها در دقت های پایین تر نیز وجود دارند) و فشار کاری دستگاه میکروفیلتراسیون در محدوده 10-100 PSI می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *