مقالات و دانستنی های جالب

تصفیه آب دریا

ارسال شده در اکتبر 9, 2019 در 12:25 ب.ظ توسط / No Comments

تصفیه آب دریا

بیشتر سطح کره زمین را آب تشکیل داده است اما همواره مشکل کمبود آب یکی از بزرگترین معظلات جامعه بشری می باشد.

نیاز روز افزون به منابع آبی سبب گردیده است که توجه به شیرین سازی منابع وسیع دریاها یکی از اولویت های کشورها در رفع کمبود آب قرار گیرد.

تصفیه ی آب دریا در برخی از کشورها بسیار حیاتی بوده ، به نوعی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین آب مصرفی در صنایع و همچنین آب شرب از دستگاه تصفیه ی آب دریایی ( دستگاه آب شیرین کن دریایی ) تامین می شود.

در ایران نیز از تصفیه ی آب دریایی ( آب شیرین کن دریایی ) در تصفیه ی آب دریا و همچنین منابع آبی با سختی بالا استفاده می شود و هم اکنون نیز سایت های تصفیه ی آب دریایی با ظرفیت تولید میلیون ها لیتر در روز در جنوب کشور مشغول به کار هستند.

تصفیه آب دریا چگونه انجام می شود ؟

تکنولوژی به کار رفته در این دستگاه ها بر پایه اسمز معکوس می باشد که با عبور آب از ممبران دریایی ، بیش از 99 درصد از سختی محلول در آب کاسته شده و آب برای استفاده در صنایع و آشامیدن آماده می شود.

منتهی در مناطقی که سختی محلول (TDS) آب بسیار بالا می باشد ، ممکن است برای شیرین سازی و قابل استفاده کردن آب برای مصارف صنعتی و آشامیدنی نیاز به عبور آب از دو مرحله واحد اسمز معکوس باشد ، که به اصطلاح به این نوع دستگاه تصفیه آب دریا ، دستگاه اسمزمعکوس دوبل (Double RO) گفته می شود.

دستگاه تصفیه کردن آب صنعتی دریایی ( آب شیرین کن دریایی) قادر به تصفیه و شیرین سازی آب های تا TDS=45000 ppm می باشد.

البته یکی از مسائل بسیار مهم در شیرین سازی آب دریا قبل از ورود به سیستم اسمز معکوس ، طراحی سیستم پیش تصفیه قدرتمندی می باشد که قادر باشد تا آب دریا را که در بسیاری از مواقع  دارای SDI بسیار بالایی می باشد ، نرم سازی کند تا آب در هنگام ورود به ممبران اسمز معکوس سبب گرفتگی آن نشود.

یکی دیگر از المان های بسیار مهم در طراحی سیستم تصفیه آب دریا ، توجه به تغییرات کیفیتی فصلی و یا حتی ماهیانه آب دریا می باشد.

اگر در طراحی این سیستم ها به چنین تغییراتی توجه نشود و دستگاه با توجه به بدترین شرایط ممکن طراحی نشود ، بی شک دستگاه پس از مدتی دچار مشکل شده و علاوه بر بروز مشکلات اساسی در پارامترهای عملیاتی دستگاه ، ممکن است نیاز به تغییر و طراحی مجدد قسمت های مختلف دستگاه باشد .

از این رو همواره باید سیستم دریایی را با توجه به حادترین شرایط ممکن آب دریا طراحی نمود.

شرکت پاسارگاد صیام طراح و سازنده انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن دریا در ظرفیت های مختلف و با توجه به انواع کیفیت آب ورودی می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *